Values Media en Crowd Angels bieden veelzijdig crowdfundingplatform aan voor non-profitsector in België en Nederland

Dinsdag 10 januari 2017 — Het mediabedrijf Values Media lanceert in samenwerking met Crowd Angels het nieuwe crowdfundingplatform www.valuescrowdfunding.org. Deze website maakt deel uit van het medianetwerk dat Values Media in 2017 zal uitrollen voor non-profitorganisaties in België en Nederland. Values Crowdfunding mikt op projecten die te maken hebben met erfgoed, cultuur, welzijn en NGO’s. Values Media gaat hiervoor in zee met Crowd Angels, dat als enige op de markt omnisourcing-software aanbiedt. Het omnisourcing-model sluit perfect aan bij de werking en noden van de non-profitorganisaties.

Values Crowdfunding is gebaseerd op de software van Crowd Angels (www.crowdangels.co) en onderscheidt zich op 4 vlakken van de doorsnee crowdfundingwebsites, nl. omnisourcing, een eigen zichtrekening, actieve begeleiding en promotie, alsook een medianetwerk voor de non-profitsector.

1. Omnisourcing voor geld, diensten & materialen

Bestaande crowdfundingplatformen bieden veelal enkel de mogelijkheid om financiële middelen op te halen. Values Crowdfunding biedt veel meer mogelijkheden.

Verenigingen zijn namelijk vaak beter gebaat bij donaties in natura, zoals diensten en materialen, dan met geld. Daarom heeft Values Media bewust gekozen voor een omnisourcing-model. Dit model werkt volgens het principe van een huwelijkslijst en sluit veel beter aan bij de manier waarop een non-profitorganisatie werkt. Zo kan een organisatie bv. een oproep doen voor een boekhouder om de financiële zaken van de vzw te beheren, een elektricien om de stroomvoorzieningen in het clublokaal te vernieuwen, of oproepen doen voor vrijwilligers. Financiële crowdfunding blijft uiteraard ook mogelijk.

2. Eigen zichtrekening

Daarnaast kunnen non-profitorganisaties via Values Crowdfunding rechtstreeks fondsen ontvangen op de eigen zichtrekening. Een non-profitorganisatie kan hierdoor aan iedere donateur die via Values Crowdfunding steun verleent, probleemloos een fiscaal attest afleveren. Bij de meeste andere crowdfundingplatformen is dit niet mogelijk, omdat de gelden via de centrale rekening van de crowdfundingprovider worden geïnd.

3. Actieve begeleiding & promotie

Crowdfunding is een zeer krachtig instrument als het ook communicatief goed wordt aangepakt. Daarom wordt elk project door Values Crowdfunding gevalideerd en begeleid alvorens het te lanceren. Alle teksten worden nagekeken door een copywriter. Non-profitorganisaties kunnen zelfs bij Values Media korte pitch-video’s opnemen ter ondersteuning van hun campagne. Elke campagne wordt ook actief gepromoot door Values Media en zijn partners. Op die manier wil Values Media ervoor zorgen dat de campagnes niet stilvallen eenmaal de organisatie haar eigen netwerk heeft gecontacteerd. Values Media werkt o.a. samen met Museum Media Consulting uit Leiden (NL) voor de promotie van erfgoedprojecten naar meer dan 30.000 contacten. In tal van andere segmenten van de non-profitsector zullen gelijkaardige partnerships gesloten worden.

4. Medianetwerk voor non-profitsector

Values Crowdfunding is het eerste kanaal van het nieuwe medianetwerk dat Values Media in de loop van 2017 zal uitrollen voor de non-profitsector in België en Nederland. Het netwerk zal bestaan uit een tv-omroep, een radiostation, een online magazine en de crowdfundingwebsite valuescrowdfunding.org.

Values Media komt tegemoet aan twee belangrijke noden van non-profitorganisaties: het opbouwen en behouden van naambekendheid en het bereiken van een nieuw publiek. Vandaag bieden de bestaande media amper context waar non-profitorganisaties een geïnteresseerd publiek kunnen bereiken en vice versa.

Values Media, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Sint-Pieters-Leeuw, werd op 1 juli 2015 opgericht door Johan Vencken en Johan De Neef.